Mercabarna, 14 de juliol de 2015- Avui s’ha celebrat a Mercabarna la Jornada “Els productes
ecològics: tendències i oportunitats” per presentar, davant d’un centenar de professionals de tota
la cadena alimentària, les conclusions de l’estudi “Alimentació ecològica: context, visió del sector i
perspectives del consumidor”, encarregat per l’Observatori de Tendències de Mercabarna.
Segons el director general de Mercabarna, Josep Tejedo “hem encarregat aquest estudi després
haver observat el gran creixement del consum intern i les exportacions dels aliments ecològics en
els últims anys a Catalunya, malgrat la crisi econòmica”. “Ho hem fet –ha continuat dient Tejedo-
per presentar noves oportunitats de negoci a les empreses transformadores i distribuïdores de
productes frescos de Mercabarna, davant les expectatives de creixement dels productes ecològics
a Europa”.
L’estudi presentat per Ricard Madurell de Market Aad, exposa que l’agricultura ecològica s’està
consolidant com a model productiu -definit i regulat per una activa legislació europea- i com a un
eix principal del desenvolupament competitiu agroalimentari de la zona comunitària. L’evolució i el
creixement sostingut del sector durant l’última dècada a Europa permeten predir unes bones
perspectives a curt i mig termini (2015-2020). Actualment el volum de negoci a nivell europeu és
de 22.000 milions d’euros a l’any.
Símptomes d’estancament a Espanya
Segons aquest estudi, Espanya és un dels països millor posicionats del sector ecològic a nivell
internacional, el cinquè del món en superfície destinada a aquest tipus de cultiu -un 6,5% de la seva
superfície agrícola (la mitjana de la Unió Europea és del 6,1%)-. A més, és el segon de la UE en
nombre d’explotacions (més de 30.000, seguint a Itàlia que en té 45.000).
De 2003 a 2013 el volum de negoci s’ha multiplicat per quatre (actualment és de 1.000 milions
d’euros a l’any). Des del 2013, però, es detecten símptomes d’estancament en l’estructura
productiva ecològica espanyola (superfície agrícola, nombre d’operadors..., només creix
lleugerament l’àrea de processat...), sobretot per falta de transformadors i distribuïdors.
Gran creixement a Catalunya en els últims anys
En canvi la dinàmica de creixement experimentat a Catalunya en els últims anys està plenament
consolidada i es manté en fase expansiva davant els símptomes de desgast a nivell estatal. La
destacable presència d’operadors ecològics (tant agricultors com, principalment, transformadors i
distribuïdors) permet concentrar més d’una cinquena part de tot el volum de negoci estatal (210
milions d’euros, al 2013, un 38% més que al 2012). A més, en els últims 3 anys s’ha duplicat el
consum intern (de 40 a 80 milions d’euros) i en 1 any (2012-2013) les exportacions a la UE han
passat dels 20 als 40 milions d’euros.
Així mateix, de 2012 al 2014, el sector català ha incrementat la superfície agrària i el nombre
d’operadors un 20% i un 30%, respectivament. Catalunya és la sisena comunitat autònoma en
nombre d’agricultors, però la primera en processadors (780), concentrant més del 27% del total
estatal; i la primera en nombre de majoristes (239, un 44% del total estatal).
Un consumidor predisposat i informat
L’estudi conclou que el consumidor espanyol i català està cada cop més predisposat i informat
sobre el valor afegit dels productes ecològics. La gran estructura productiva ecològica espanyola,
però, no es correspon amb un desenvolupament similar de transformadors i distribuïdors, el que
dificulta el foment de la demanda.
Les perspectives per al positiu desenvolupament del sector passen, per tant, per augmentar el
nombre de transformadors i distribuïdors, així com per aprofitar la diversitat de canals de
comercialització existents (des del detallista especialitzat fins als lineals de la gran distribució). Com
ha succeït a d’altres països europeus, si facilites la disponibilitat dels productes ecològics en els
centres de compra habituals, com que existeix un coneixement previ i una predisposició per part
dels consumidors cap a aquests aliments, la seva demanda s’incrementa. A més, aquesta
predisposició latent dels consumidors pel producte ecològic queda constatada pel creixent ús de
l’e-commerce per a proveir aquesta demanda no satisfeta.
Font: Mercabarna
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada